onsdag 19 februari 2014

En virrig norrlänning på secondhandrunda i storstan

I helgen blev det en halvspontan tripp ner till Stockholm.
(blev bestämt mindre än två veckor innan avfärd)

Jag landade vid lunch på fredagen och efter att jag kastat in väskan på hotellrummet så gav jag mig ut på stan. Jag har inte varit i Stockholm på flera år och då var jag inte ensam. Alltså hade jag kollat upp vilka ställen jag ville besöka i förväg & markerat dem på kartan.

Jag har inte fotat i alla butikerna jag hann med, i en del av dem var jag delvis alldeles för uppslukade av att titta och insupa inspiration och i somliga glömde jag helt enkelt bort att fota! Tyvärr hade jag bara mobilen så det är inga toppenbilder direkt. Men men...

Jag hann med ca 7-8 ställen på under 6 timmar. 
På fredagskvällen kan jag säga att trots att jag var alldeles hyper och öm i kroppen så somnade jag gott!

 

 Antik & Design

Wollmar Xkullsgatan

Här fanns det massor med lampor som jag gärna tagit med mig hem. Men med lite pengar i börsen och utan bil så fick jag nöja mig med att titta och drömma!

 

 Uppåt väggarna

Rosenlundsgatan

Ja, namnet på butiken är verkligen talande. Det var prylar från golv till tak.
I denna butik fanns det ALLT. 
Allt från frottéhanddukar, till sängtextilier, porslin, kastruller, lampor, plastburkar, kläder, accessoarer & bijouterier.



Beoynd Retro

Drottninggatan

Jag hade hört att det var stort & att det var väldigt blandat.
Min första tanke då jag klev in genom dörren var "det här var väl inte så stort?"
Tji fick jag när jag kollat igenom det första rummet. Sen vidare till andra, och tredje, och fjärde... Sen tappade jag räkningen. Räknade ut att butikens yta måste i slutändan vara dubbelt så stort som vårt hus (135m2).



 Saker & Ting

Sturegatan


 Storleksmässigt var detta raka motsatsen till Beyond Retro.
Pyttelitet, men med en urmysig ägarinna så gick det ändå ta sig igenom lager efter lager av tyll & spets.
Fantastiskt trångt, men herregud,  jag skulle inte säga nej till nån av de klänningarna som fanns där.



Nu undrar ni säkert vad jag köpte...
Det kommer bilder på det vid ett senare tillfälle ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar